Opprettelse av et statuttstyre #19
Replies: 4 comments 2 replies
-
Først og fremst masse ros for å ta opp saken! 🙌 Dette er en vanskelig greie og man går skikkelig "meta" inn i mye forskjellig her.
Kan dere utdype her? (ser at det står feil i
Dette er forsåvidt sant, men jeg tror at man begynner med skikkelig flisespikeri her. Det er ganske åpenbart hva som er bakgrunnen og målet bak både
Dette er veldig sant, og det er vanskelig å sette seg inn i alt og ha alt på det rette når man skal gjøre mye annet samtidig, men jeg tror det finnes bedre løsninger her enn å sette ned et eget styre bare for å se på statutter i Abakus. Jeg kommer mer inn på dette lenger ned. Så litt av mine meninger om denne saken: Det første jeg vil si er at vi er en studentforening og vi trenger ikke å ta oss selv så høytidelig. Ja du kan alltids finne smutthull i statutter om du leter godt nok og gjør en innsats for å gjøre Abakus vondt. Heldigvis tror jeg ikke at det er noen i Abakus som er så ondsinnede at de vil utnytte slike smuthull i våre statutter for å skade oss, være det seg å kreve en ugyldig generalforsamling, kuppe HS eller annet :) Jeg vil også si litt om det dere sier om kjennskap til statuttene og det at det er vanskelig for HS å sette seg inn i ting hvert år. Dette er helt sant. Men jeg tror at dere/HS kanskje har glemt litt alle de fantastiske resurssene vi har i foreningen. Det er absolutt ikke meningen at HS skal måtte gjøre alt selv, og skal ha full kontroll på alle statutter, regler og normer, og det er ikke slik at alle forventer det heller. Det er flust av medlemmer i foreningen som ønsker å hjelpe og/eller som har kunnskap og mulighet til å bistå med både rådgivning om noen(HS eller andre) lurer på noe. For å nevne noen så er har vi Alumni (spesielt da Orden), eldre studenter og engasjerte medlemmer. For å sette det på spissen så var casen med Fondstyret kjent relativt god tid i forkant, og det var flere medlemmer som kunne hjulpet med å huke tak i dette tidligere slik at vi kunne ungått issuene på sekundær generalforsamling (kommer tilbake til dette). (Sidetracker litt her men jeg tror dette er en viktig årsak til problemet jeg nevner over) Noe av det jeg tror kan være til stor hjelp og som jeg vil nevne kjapt er at mye kan løses om saker blir tatt litt mer åpent i organisasjonen. Jeg vet selv at nettopp casen med økonomisansvarlig ble nevnt flere uker i forkant av generalforsamlingen, men det ble ikke skikkelig tatt tak i før etter sakspapirene ble publisert. Her kunne problemene i Abakus blitt tatt opp litt mer åpent. Generalforsamlingen gjeler alle Abakus' medlemmer, og det er ingen grunn til å diskutere ting bak lukkede dører. Jeg sier ikke at all diskusjon må åpnes for offentligheten med en gang, men det kan lønne seg å hvertfall jobbe litt mer åpent innad i organisasjonen også. Da er det lettere for andre enn HS å ta tak i probemer og hjelp til :) Litt om akkurat sekundær generalforsamling
Det var mye diskusjon og surr rundt akkurat denne saken og det var mye problematikk rundt akkurat dette. Slik det ble gjort så mener jeg at for å best etterfølge statuttene så skulle vi hatt en ekstraordinær generalforsamling, men alle er enige i at det ga mer mening å ta valget der og da. Her mener jeg at statutt Forsøk på konklusjonDet ble litt "rant" format på dette, men jeg håper folk henger med 😅. For å svare på spørsmålene litt mer konkret:
Ja! Vi har innviklede statutter. Trenger vi å starte fra scratch? NEI, det tror jeg blir en alt for stor jobb og vil annulere mange mange års arbeid. Er det rom for å komme med forslag til å endre statutter for å rette opp i enkeltsaker, absolutt!
Nei. Det er enormt mange ressurspersoner i Abakus, bruk dem! Det gjelder på alle punkter nevnt. Mer åpenhet er jeg helt sikker på at strekker langt også! |
Beta Was this translation helpful? Give feedback.
-
Jeg vil også starte med å gi en stor ros til HS for å ta opp problematikken fra forrige generalforsamling, og for at dere vil rydde opp i statuttene! Spørsmål til forslaget
Sekundær generalforsamlingJeg synes det er vanskelig å diskutere denne saken uten å gå inn på hva som skjedde ved sekundær generalforsamling, da jeg mener at valget var ugyldig (ref. statutt 8.3.5 og 8.3.6). Jeg synes, uavhengig av om vi setter ned et statuttstyre, at denne misforståelsen må avklares på Ordinær Generalforsamling, slik at ingen tror at Generalforsamlingen kan bryte statutter som de vil, uten at de er meldt inn på forhånd. Statutt 8.4.5 og 8.4.6Jeg synes disse statuttene er uproblematiske. Generalforsamling er vårt øverste organ fordi den skal representere "alle" abakuler. Dersom statutter skal overstyres, skal alle abakuler, vite om dette på forhånd, slik at man vet at man skal møte opp for å stemme om man er uenig. Svar på selve spørsmålene
Helt enig med Ludde! Og kan til og med være tilbøyelig til at man kunne satt ned et utvalg som kunne fikset opp i selvmotsigelsene.
Nei, og kan legge til at backup ble spurt i forkant av generalforsamlingen (hvordan håndtere brudd av 9.4.3), og da ble det anbefalt at HS skulle være ærlig og åpne i forkant av Generalforsamlingen. Dette valgte HS likevel å ikke gjøre. Jeg ser ikke hvordan et Statuttstyre ville endret denne situasjonen?
Jeg skjønner godt at HS har mye å gjøre, men synes ikke det er unnskyldning som HS-medlem at man ikke har rukket å sette seg inn i statuttene i oktober (typ 6måneder etter man ble valgt). Statuttene er våre viktigste retningslinjer da de er bestemt av Genfors, og HS burde stå til ansvar for at disse følges. Konklusjon: Mer åpenhet er løsningen! |
Beta Was this translation helpful? Give feedback.
-
Oppdaget denne diskusjonen via backup, og som gammel gamlis og medlem av Fonsstyret melder jeg meg på. For ordens skyld gikk jeg ut av NTNU i 2017. Om etableringen av en gruppe som bidrar med "statuttkompetanse"
Det kan også løses med åpenhet om behovene man har for hjelp, slik jeg opplever @LudvigHz påpeker. Forutsetningene over blir da de samme. Det er vel behovene man har som blir viktig å diskutere og beslutte, før man bestemmer seg for om det skal være en kanal, gruppe, styre eller komité. Jeg er helt sikker på at flere Ordensmedlemmer / alumni ønsker å bidra i en slik gruppe, på en eller annen måte. Om hvorvidt man bør revidere/skrive statuttene fra scratchUtfordringen jeg har sett over flere år er at man har formalisert mye i statuttene, noe som gjør hele systemet litt og litt mindre fleksibelt. Det kan oppleves som byråkratisk, fordi man kan tenke seg at andre sytemer kunne håndtert en case. Slike systemer kan være kulturen i organisasjonen, implisitt kunnskap, eksplisitt kunnskap i wiki, eller hvem vi velger til de ulike ledervervene. Denne formaliseringsporsessen har kanskje gått så langt, at tiden moden for å gjøre en helhetlig revisjon. Da tror jeg at utgangspunktet bør være at vi ønsker noen rammer og dokumentasjon, men at statutter nok ikke er rett sted for alt. For, uavhengig av hva som står i statuttene, må alt alltid forsvares ovenfor foreningens medlemmer. Til slutt vil jeg legge til en helt konkret frustrasjon: To relativt ferske eksempler på saker hvor vi mener det ikke burde være nødvendig at vi behandler saken: |
Beta Was this translation helpful? Give feedback.
-
Resultatet av denne diskusjonen ble tatt på Ordinær generalforsamling 2023, og resulterte i nedleggelsen av et utvalg som skal arbeide med å vurdere statuttene og komme med eventuelle forslag til endringer. Ref: |
Beta Was this translation helpful? Give feedback.
-
Forslag om å opprette et statuttstyre
Bakgrunn
Ved sekundær generalforsamling 2022 skulle det velges tre nye medlemmer til Fondsstyret. I forkant av dagen ble det oppdaget at stillingen med kravet om tidligere økonomiansvarlig fra Hovedstyret ville bli tilnærmet umulig å fylle dersom vervet skulle skje frivillig. Etter diskusjon med Fondsstyret ble det konkludert at det var et unødvendig spesifikt krav, og Hovedstyret ønsket å fjerne kravet. Saken "Forslag om å fjerne tidligere Abakus-økonomiansvarlig som krav til Fondsstyret" ble stemt gjennom på generalforsamlingen.
Likevel måtte det skje et valg også denne generalforsamlingen, og det ble derfor diskutert hvordan dette skulle løses på best mulig måte. Vi endte med løsningen om å bryte daværende statutter §8.3.5, §8.3.6 og §9.4.3 [1] [2] for å innføre den gjennomstemte saken og fortsette generalforsamlingen på vanlig vis. I samråd med Organisasjonskollegiet ble følgende alternativer også diskutert, med forklaring på hvorfor det ikke ble valgt av Abakus-leder Carl Axel i parentes:
Det at vi måtte bryte tre statutter for å få gjennom en slik sak var det mye uenigheter rundt, og det ble diskutert om vi i det hele tatt kan kalle sekundær generalforsamling 2022 for gyldig. Dette er altså grunnen til at vi nå ønsker en oppvask.
Problemer
Diskusjonspunker
[1] - Abakus' statutter i forkant av Sekundær generalforsamling, PDF
[2] - Abakus' statutter i forkant av Sekundær generalforsamling, GitHub
Beta Was this translation helpful? Give feedback.
All reactions